Obecně lze říci, že cena akcií společnosti neustále kolísá a je ovlivňována výkonností a ziskovostí společnosti, jakož i obecným tržní a veřejnou náladou vůči společnosti.
Hlavním faktorem, který určuje cenu akcie, je nabídka a poptávka. Jak názvy napovídají, nabídka se týká dostupnosti konkrétního podílu a poptávka vyjadřuje touhu po něm. Nízká nabídka a vysoká poptávka zvyšují cenu akcie, zatímco vysoká nabídka a nízká poptávka ji snižují.
Pokud zprávy a výkazy indikují dobrou výkonnost společnosti nebo předpokládaný růst ve svém sektoru, roste poptávka po jejích akciích a cena akcií se odpovídajícím způsobem zvyšuje. Na druhé straně negativní zprávy a prognózy způsobují pokles poptávky; investoři by s menší pravděpodobností koupili akcie a s větší pravděpodobností je odprodali, což by zase zvýšilo nabídku podílu na trhu a odpovídajícím způsobem snížilo cenu.
Nabídku a poptávku po akciích ovlivňuje celá řada faktorů. Podívejme se na ně podrobněji:
Veřejně obchodované společnosti jsou povinny zveřejňovat zprávy, které obsahují jejich aktuální příjmy, cash flow a předpovědi výkonnosti. Zprávy a následné výsledky společnosti po jejich vydání mohou ovlivnit nabídku a poptávku po akciích společnosti; dobrá výkonnost zvyšuje poptávku po akciích a špatná výkonnost způsobuje její pokles.
Oznámení o dividendách může rovněž ovlivnit cenu akcií. Pokud jsou dividendy vyšší, než se očekávalo, ceny akcií mají tendenci růst a naopak.
Řízení a vnitřní vztahy také hrají roli v postoji investora vůči společnosti, což zase ovlivňuje cenu akcií společnosti. Pokud je vedení schopné a stabilní a je známo, že firma zastává robustní politiku sociální odpovědnosti, je obecně považována za společnost, která bude pravděpodobně dále růst a bude dlouhodobě úspěšná.Ceny akcií mají tendenci růst v období ekonomického boomu a během recesí mají tendenci klesat. Ceny akcií jsou rovněž ovlivňovány úrokovými sazbami. V prostředích s nižšími úrokovými sazbami budou investoři obecně hledat lepší návratnost aktiv s vyšším rizikem. To obecně vede k většímu přílivu na akciové trhy. Naopak, pokud jsou úrokové sazby vyšší, investoři přijmou vyšší nabízené sazby z důvodu nižšího rizika. To vede k nižší poptávce po akciích. Kromě toho se má za to, že inflace ovlivňuje kupní a kupní sílu společnosti, jakož i cenu jejích zákazníků, a proto může způsobit, že se ceny akcií budou odpovídajícím způsobem pohybovat.
Ceny akcí také ovlivňují politické faktory, protože vláda vytváří prostředí, ve kterém podniky působí. Politika má přímý dopad na mezinárodní vztahy, předpisy, měnovou a fiskální politiku, zákonodárství, daně a mnoho dalších aspektů hospodářství. To může zase ovlivnit schopnost společnosti podnikat, cenu základních materiálů, marketingový a distribuční proces a mnoho dalších okolností. A všechny tyto faktory mohou mít silný vliv na výkonnost společnosti.
Nálada na trhu je kolektivní psychologie investorů - vyjadřuje to, co si investoři myslí, že se s trhem stane. Nálada na trhu je obvykle založena na výše uvedených faktorech a na zprávách a pověst společnosti a cena akcií se mohou výrazně zvýšit nebo snížit, pokud se obecný sentiment ubírá určitým směrem.
Investoři často zakládají svá obchodní rozhodnutí na trendech, buď na vlně trendu a vytváření dynamiky, nebo věří, že se trend brzy změní a půjde opačným směrem. Schopnost z inklinace obchodníků vyčíst, kam trh míří, může obchodníkovi umožnit vydělávat na měnícím se směru.
Ceny akcií jsou ovlivňovány řadou faktorů, ale v konečném důsledku je cena v daném okamžiku dána nabídkou a poptávkou v daném okamžiku na trhu.
Obecně řečeno by měli krátkodobí investoři při svých obchodních rozhodnutích zohledňovat trendy, inflaci a ekonomické faktory, zatímco dlouhodobí investoři by se měli zaměřovat na výkonnost a výdělečnou sílu společnosti.